Temat zajęć: Konsekwencje zachowań

Czas trwania: 45 minut

Cel główny:

Uświadomienie uczestnikom zajęć, że każdy czyn przestępczy niesie właściwe konsekwencje

Cele szczegółowe:

  • ukazanie rodzajów przestępstw,
  • uświadomienie konsekwencji wynikających z przestępstw,
  • ukazanie trudności wynikających z pobytu w zakładzie karnym,
  • uświadomienie skutków psychicznych, fizycznych, społecznych z karalności,
  • charakterystyka osób odbywających karę pozbawienia wolności,
  • ukazanie procesu readaptacji społecznej byłych skazanych,
  • rozwijanie umiejętności bezpośredniego i otwartego wyrażania własnego zdania,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
  • uświadomienie uczestnikom zajęć ich zdolności do zmiany zachowań.

Metody dydaktyczne:

  • mini wykład informacyjny,
  • opis,
  • burza mózgów,
  • metoda sytuacja,
  • metoda eksponująca (film edukacyjny pt. „Uwolnieni_Krysia”)
  • studium przypadku,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • film edukacyjny pt. „Uwolnieni_Krysia”
  • tablica, flamastry, kartki, długopisy

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie uczestników zajęć.
  2. Zapoznanie uczestników z tematem zajęć, celem zajęć i sposobami pracy podczas zajęć.
  3. Wspólne stworzenie zasad pracy podczas zajęć.
  4. Burza mózgów na temat rodzajów i skutków popełniania przestępstw (*uwaga: opcjonalnie wykorzystanie kodeksu karnego i analizowanie przykładowych artykułów KK: art. 32 kk; art. 39 kk; art 117-316 kk)
  5. Prezentacja filmu edukacyjnego pt. „Uwolnieni_Krysia”
  6. Dyskusja na temat:
    1. konsekwencji psychofizycznych i społecznych wynikających z faktu karalności
    2. trudności związanych z pobytem w zakładzie karnym
    3. charakterystyki osób odbywających karę pozbawienia wolności
    4. problemów i możliwości w procesie readaptacji społecznej byłych skazanych
  7. Podsumowanie zajęć pytaniem: „Z dzisiejszych zajęć dowiedziałem się”, „Najbardziej podobało mi się”, „Inaczej można byłoby zrobić…”

Podziękowanie za udział w zajęciach.