Temat zajęć: Mam wybór – wybieram świadomie

Czas trwania: 45 minut

Cel główny:

Rozwijanie u uczestników zajęć samoświadomości na temat zachowań agresywnych, przestępczych i zachowań związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych

Cele szczegółowe:

  • uświadomienie, że zachowania agresywne i przestępcze oraz zażywanie substancji psychoaktywnych nie są normą wśród młodego pokolenia,
  • ukazanie przyczyn i konsekwencji psychofizycznych, społecznych i prawnych w związku z zachowaniami ryzykowanymi,
  • uświadomienie korzyści z prowadzenia zdrowego, bezpiecznego, uczciwego stylu życia,
  • rozwijanie umiejętności budowania hierarchii wartości w życiu,
  • uwrażliwienie młodzieży na drugiego człowieka,
  • rozwijanie umiejętności bezpośredniego i otwartego wyrażania własnego zdania,
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
  • uświadomienie uczestnikom zajęć ich zdolności do zmiany zachowań.

Metody dydaktyczne:

  • mini wykład informacyjny,
  • opis,
  • burza mózgów,
  • metoda sytuacja,
  • metoda eksponująca (film edukacyjny pt. „Uwolnieni”)
  • studium przypadku,
  • dyskusja

Środki dydaktyczne:

  • film edukacyjny pt. „Uwolnieni”
  • tablica, flamastry, kartki, długopisy

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie uczestników zajęć.
  2. Zapoznanie uczestników z tematem i celem zajęć oraz sposobami pracy podczas zajęć.
  3. Wspólne stworzenie zasad pracy podczas zajęć.
  4. Prezentacja filmu profilaktyczno-edukacyjnego pt. „Uwolnieni”
  5. Burza mózgów: pierwsze wrażenia na temat bohaterów filmu: ich przeszłości, sytuacji aktualnej, problemów i sukcesów.
  6. Podsumowanie filmu – wypowiedzi uczestników zajęć i wyeksponowanie najważniejszych aspektów z życia bohaterów.
  7. Świadectwo byłego skazanego (opcjonalnie)
  8. Dyskusja na temat:
    1. przyczyn podejmowania zachowań agresywnych i przestępczych
    2. powodów zażywania substancji psychoaktywnych
    3. skutków psychofizycznych i prawnych zachowań ryzykowanych
    4. trudności wynikających z przebywania w placówkach o charakterze resocjalizacyjnym i penitencjarnym
    5. trudności osób, które opuszczają placówki resocjalizacyjne i penitencjarne
    6. motywatorów do zmiany ryzykowanego stylu życia
    7. społeczeństwa i jego roli wobec osób wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem
    8. pozytywnych i prospołecznych zachowań wśród młodych osób
    9. najważniejszych wartości w życiu każdego człowieka
  9. Podsumowanie zajęć pytaniem: „Z dzisiejszych zajęć dowiedziałem się”, „Najbardziej podobało mi się”, „Inaczej można byłoby zrobić…”
  10. Podziękowanie za udział w zajęciach

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *